خلاصه کتاب پیگیری اخبار نباشید

دنیای سیاستگذاری عمومی آغشته به موضوعاتی است که توسط رسانه ها یا دقیق تر بگوییم در قالب "اخبار" منتشر می شود و شهروندان را متوجه موضوعاتی می کنند که اصحاب رسانه و حامیان مالی آنها خواستار آن هستند. مبالغ میلیارد دلاری سالانه توسط ذی نفعان در این راه هزینه می شود که یک صنعت روابط عمومی را تشکیل داده است. اگر برای آن بازیگران برگشت سرمایه از این طریق ممکن نبود، چنین مبالغی را در راه رسانه ها و اخبار صرف نمی کردند. پس آنها در همراه کردن شهروندان از خواسته های خود موفق عمل می کنند. اما علاوه بر هزینه هایی که برای تاثیرگذاری بر اخبار یا تولید خبرهای متنوع می شود، مخاطبان هم باید هزینه زیادی پرداخت کنند که عبارت است از دست دادن تمرکز، تبدیل شدن به یک متفکر سطحی، نفهمدین آنچه واقعا در جامعه رخ می دهد، پنهان ماندن عوامل اصلی که جریان ساز جامعه هستند و...

کمتر ممکن است پژوهشگرانی که مقالات سیاستگذاری عمومی را مطالعه می کنند متوجه اهمیت نقش رسانه ها نشده باشند، به ویژه اینکه مدام رسانه ها در ادبیات مربوط به طراحی سیاست های عمومی، دستور کار، تجزیه و تحلیل سیاست مدام این موضوع به چشم می آید. از همین جهت پژوهش هایی زیادی در خصوص نقش رسانه ها در کشورهای مختلف جهان منتشر شده است. در ایران اخیراً کتابی به همت آقای فردوسی پور توسط انتشارات چشمه چاپ شده است که نقش مخرب اخبار به عنوان خروجی رسانه ها را بر روی ذهن افراد بیان می کند. این کتاب مختصر و مفید به قلم رولف دوبلی مسول امور مالی شرکت هواپیمایی سویس ایر و نویسنده سرشناس در ژانر Selfhelp است. نکاتی که در این کتاب بیان شده می توانند به ما کمک کند که در مطالعات خود توسط اخبار گمراه نشویم و اولویت های اصلی جامعه را فدای اولویت های فرعی و کم اهمیت نکنیم.

 خریدن این کتاب و مطالعه دقیق آن را به عنوان بخشی از دانش های عمومی که باید دانشجویان رشته سیاستگذاری از آن در کنار مطالعات تخصصی بهره مند باشند را توصیه می کنم.

در ادامه مطلب مهم ترین نکات این کتاب به صورت خلاصه شده بیان می شود.