مجموعه مطالب تحلیل سیاست (2)

مدل های کلاسیک تحلیل سیاست خواسته های مشتری (درخواست کننده تحلیل) را محور تحلیل قرار می دهند. این مدل گام های لازم را جهت تحلیل سیاست برای پژوهشگران ترسیم می کنند. شروع تحلیل با شناسایی و تعریف یک مشکل عمومی شروع شده و تا ارزیابی اثر راه حل های مختلف بر مشکل ادامه می یابد. مدل ها دارای 5 مرحله کلی مشترک می باشند که به همین دلیل مدل های تحلیل سیاست کلاسیک را با عنوان تحلیل های پنج مرحله ای می شناسند. این پنج مرحله کلی عبارتند از:

  1. تعریفی از مشکل عمومی ارائه کنیم که دغدغه مشتری است.
  2. راه حل هایی را که به لحاظ فنی و سیاسی مناسب هستند را طراحی کنیم.
  3. از یک مقیاس برای سنجیدن راه حل های مختلف استفاده کنیم (مانند میزان مطابقت با ارزش ها و اهداف سیاسی)
  4. پیامد اجرای راه حل ها را محاسبه کنیم.
  5. نظر نهایی خود را با انتخاب بهترین راه حل به مشتری ارائه کنیم.

توجه داشته باشیم که راه حل های ما باید با شرایط واقعی جامعه و محیط سیاسی حاکم همخوانی داشته باشند. نحوه بیان مشکل و  راه حل باید مختصر و مفید بیان شود تا جذابیت خود را برای مشتری حفظ کند. مشتریان ما عموماً افراد پرمشغله ای و دارای محدودیت زمانی اند؛ به همین دلیل نباید راه حل ما مبهم باشد که درگیری ذهنی برایشان ایجاد کند یا آنها را به برگزاری جلسات متعدد برای درک دیدگاه ما وا دارد.

در ادامه مراحلی را که تحلیلگر سیاست می بایست برای تحلیل سیاست انجام دهد بیان می شود. توجه داشته باشید که در سبک های های مختلف مراحل تشریح شده دارای محتوای مشابهی هستند.

خلاصه راهنمای تحلیل سیاست به سبک بارداخ (2012)

  1. تعریف راه حل. یک شرح از مشکل عمومی ارائه کنید که با بلاغت و اطلاعات خیره کننده همراه باشد تا توجه مشتری و دیگر مخاطبان به موضوع جلب شود.
  2. شاهد جمع آوری کنید. داده های مرتبط با مشکل را جمع آوری کنید.
  3. راه حل های مختلف ابداع کنید. مجموعه ای از راه حل ها را شناسایی کنید که ممکن است مقبول واقع شود و توجه دیگران را جلب کند.
  4. معیارها را مشخص کنید. معیارهایی را برای سنجش کارآمدی، برابری، منصفانه بودن، میزان اثرگذاری بر زندگی شهروندان و اقدام جمعی مورد نیاز حل تعیین کنید و بر اساس این معیارها راه حلهایتان را بسنجید.
  5. پیامدهای احتمالی را پیش بینی کنید. به پیامدهایی فکر کنید که اجرای سیاست پیشنهادی شما در پی دارد و از نظر مشتری و سیاستگذاران اهمیت زیادی دارد.
  6.  هزینه اتخاذ سیاست را مشخص کنید: مزایا و معایب هر یک از راه حل ها را باهم به صورت شفاف مقایسه کنید.
  7. تصمیم بگیرید: خودتان را در جایگاه سیاستگذار قرار بدهید و از دیدگاه او راه حل ها را بررسی کنید.
  8. داستان خود را بازگو کنید: موضوع را در برابر مخاطبانی که به این موضوع ارتباط دارند با نحوی شایسته بیان کنید. بیان موضوع می تواند به صورت شفاهی یا به صورت ارائه مکتوب باشد. بیان مساله شفاف و بدون استفاده از کلمات پیچیده و تخصصی انجام شود .از طرفی پیوستگی مطالب برای خواننده قابل درک باشد.

 

 

خلاصه راهنمای تحلیل سیاست به سبک ویلیام دان (2017)

  1. مشخص کنید چه مشکلی وجود دارد که باید برطرف شود. ابتدا فوریت، شدت و عامل ایجاد کننده مشکل را مشخص کنید. سپس نقش سیاستگذار یا مشتری را در حل مشکل بیان کنید. حواستان باشد که با ساده سازی بیش از حد مساله، آن را اشتباه بیان نکنید.
  2. هر یک از راه حل های مدنظر شما چه اثری ایجاد می کنند؟ استفاده از روش های پیش بینی کننده می توانند اثر منطقی راه حل ها یا سیاست های موجود را نمودار کنند.
  3. کدام سیاست باید برگزیده شود؟ چرا؟ ارزیابی بر اساس ارزش های بخصوصی انجام شود تا معلوم شود هر یک از سیاست ها به لحاظ تأثیر در امنیت، کارآمدی و رعایت اصل برابری دارند. همچنین سیاست های وضع شده باید باعث حفظ تعادل بین دولت و بازار شود.
  4. چه پیامدهایی ایجاد شد؟ تحت نظر داشتن پیامدهای اتخاذ سیاست از الزامات کار تحلیل است. زیرا پیش بینی موفقیت یک سیاست سخت بوده و پیامدهای ناخواسته همیشه اجتناب ناپذیر هستند.
  5. آیا سیاست مطابق انتظار عمل کرد؟ آیا بهبودی در مشکل ایجاد شد؟ پیامدهای اجرای سیاست را بسنجید، ولی توجه داشته باشید که ارزیابی شما محل بحث واقع می شود و تفاوت دیدگاه وجود خواهد داشت.

 

 

خلاصه راهنمای تحلیل سیاست به سبک آقایان ملتزر و شوارتز (2019)

  1. مشکل را تعریف کنید. تعریف کردن مشکل امری سیاسی است، زیرا بخشی از روایت کلی را شکل می دهد که طی آن ماهیت مشکل، علت، دامنه و فوریت موضوع بررسی می شوند.
  2. سیاست های جایگزین را برای حل مشکل درنظر بگیرید. سعی کنید راه حل های متنوعی را برای حل مشکل درنظر بگیرید و سپس راه حلی که امیدوارکننده تر است را برای تحلیل های آتی در نظر بگیرید.
  3. مشخص کنید که در خصوص مشکل فعلی کدام موارد باید اصلاح شوند و سپس مجموعه ای از ارزش ها را برای سنجش موارد اصلاح شده و دیگر پیامدهای سیاست (برابری، هزینه ها، مقبولیت و ...) بکار ببندید.
  4. تمامی پیامدهای سیاست را از منظر مزایا و هزینه ها با هم مقایسه کنید تا ارزش کلی اجرای سیاست به طور شفاف مشخص شود.
  5. سرانجام به مرحله توصیه برسید: یک توصیه مقدماتی از کارهایی که باید صورت بگیرد انجام دهید تا بتوانید تا حدودی موضوع را روشن کنید و بتوایند بازخورد مشتریان را دریافت کنید.

 

 

خلاصه راهنمای تحلیل سیاست به سبک  مینتروم (2012)

  1. خودتان را درگیر مشکل عمومی کنید: ماهیت مشکل را تعریف کنید و همزمان نقش دولت در حل مشکل را مشخص نمایید. برای اینکار با گروه زیادی از افراد مرتبط با مشکل صحبت کنید.
  2. راهکارهای جایگزین را برای حل مشکل پیشنهاد بدهید. به جستجوی راهکاری اتخاذ شده توسط دولت های مختلف برای مشکلات مشابه بگردید یا اثر اجرای سیاست های سابق را بررسی کنید.
  3. مقیاس هایی را برای ارزیابی راه‌حل های مختلف درنظر بگیرید. معمولاً مواردی مانند کارآمدی، برابری، مقبولیت دولتی برای اینکار رایج هستند.
  4.  پیامدهای هر سیاست را پیش‌بینی کنید. هزینه اجرای سیاست پیشنهادی خودتان را با سیاست فعلی مقایسه کنید. سپس منافع حاصل از اجرای سیاست را چه برای دولت چه برای شهروندان را هم اضافه کنید.
  5. هزینه منفعت سیاست های پیشنهادی را برآورد کنید: از مقیاس های قبیلتان برای محاسبه هزینه منفعت هر یک از سیاست های پیشنهادی اقدام کنید.
  6. یافته های خودتان را گزارش کنید. برای انتخاب یک سیاست جدید به عنوان بهترین راه حل ممکن استدلال قانع کننده مطرح کنید. مشاورانی مانند شما که مشتری محور هستند به خوبی می توانند باورهای سیاستگذاران را شناسایی کنند و راهکارهای متناسب با دیدگاه سیاستگذاران را ابداع کنند.

 

 

خلاصه راهنمای تحلیل سیاست به سبک وایمر و وینینگ (2017)

  1. نامه نگاری را با مشتری خود آغاز کنید. زمانی که شما مشتری مانند یک مقام رسمی دارید، باید به سوالاتی که مشتری مطرح می کند پاسخ دهید، آن هم طی مهلت تعیین شده توسط مشتری. نحوه پاسخ شما باید آنقدر شفاف و صریح باشد که مشتری سریع بتواند جواب دهد.
  2. متوجه مشکل عمومی بشوید. شرایط ناگوار موجود را دقیق بررسی کنید. سپس آن را تحت عنوان یکی از دو حالت شکست بازار یا شکست اقدامات دولت معرفی کنید.
  3. ارزش ها و اهداف را به صورت واضح مشخص کنید. ارزش ها را برای اولویت بندی راه حل بکار گیرید. کارآمدی، برابری، حفظ شأن انسانی و اهداف ابزاری ارزش هایی هستند که حمایت عمومی را درپی دارند.
  4. راهکاری های جایگزین را به صورت دقیق مشخص کنید. راهکارهای جایگزین را با جزییات کامل تهیه بیان کنید تا هزینه منفعت اجرای هر یک از آنها مشخص باشد. تحلیل هزینه منفعت را برای ادامه اجرای سیاست فعلی هم انجام دهید.
  5. به پیامدها بها دهید و آنها را پیش بینی کنید. به دلیل محدود بودن فرصت ارائه تحلیلتان می بایست با پیروی از نظریه و دیدگاه منطقی آینده سیاست را پیش بینی کنید. محدودیت زمانی دیگر جایی برای جمع آوری شواهد عینی به صورت روشمند (کاملاً علمی) باقی نمی گذارد.
  6. به هزینه اتخاذ سیاست توجه کنید. هر سیاست پیشنهادی که برگزیده شود یک سری از اهداف را بیش از دیگر اهداف محقق می کند. یک جدولی از نتیجه انتخاب هر یک از سیاست ها تهیه کنید. سپس با کمک ارزش های مدنظرتان بین گزینه های موجود دست به انتخاب بزنید.
  7. یک توصیه سیاستی ارائه کنید. به جز موراد خاصی که مشتری از شما می خواهد، تنها یک سیاست پیشنهادی نهایی را به مشتری معرفی کنید.